وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)

وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)
به اين وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان

وظایف مدیران

 ب) وظایف خاص:

1- برنامه آموزشی

2- امور دانش آموزان

3- امورکارکنان

4- روابط مدرسه

5- اموراداری و مالی

 

1- برنامه آموزشی

مهمترین وظیفه مدیران آموزشی هدایت جریان آموزش ویادگیری به ویژه تسهیل جریان رشد وپرورش دانش آموزان است .ساختاری که تجارب یادگیری را سازمان داده ،آموزش ویادگیری دانش آموزان را میسر می سازد،برنامه آموزشی نامیده می شود.در کشور ما برنامه آموزشی از سوی نظام آموزشی تهیه و تنظیم می شود.مدیران با ایجاد روحیه و شرایط مناسب ،تهیه و تدارک مواد ووسایل آموزشی ،راهنمائی و مساعدت فکری و ارزشیابی عملکردها و نتایج وفعالیتهای آموزشی ،زمینه اجرای موثر برنامه ها و تحقق هدفها را فراهم می سازند.

اگر برنامه ها با روشن بینی اجرا شوندو هدفهای آنها قابل فهم و عملی باشند،انتظار می رود که مدیران آموزشی بتوانندبازده آموزشی را بهبود بخشند.پس لازم است مدیران هدفهای کلی نظام آموزشی را به صورت معنا دار و دقیق تعریف نمایند.،و با اقدامات مناسب وبالا بردن روحیه کارکنان شرایطی فراهم سازندکه معلمان هدفهای شغلی و شخصی خود را باهم پیوند دهند.

وظیفه مهم دیگری که در قالب برنامه آموزشی و تدریس برای مدیران متصور می گردد،ارزشیابی تدریس و فعالیتهای آموزشی است .بدون ارزشیابی ،اثر بخشی و کارایی معلمان و میزان تحقق هدفهای آموزشی مشخص نخواهند شد و در نتیجه هرگونه تغییر و تجدید نظر در برنامه های آموزشی ناممکن خواهد شد.

2 امور دانش آموزان :

وظایف مربوط به این بخش شامل دو قسمت است :

الف) و ظایف و خدمات اداری و سرپرستیی امور دانش آموزان :

·        پذیرش و ثبت نام دانش آموزان

·        نگهداری آمار واطلاعات مربوط به دانش آموزان به تفکیک پایه تحصیلی

·        تعیین نسبت دانش آموزان به معلمان و پیش بینی آمارهای سالهای آینده .

·        ثبت و ضبط و نگهداری نمرات ،مدارک و اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی دانش آموزان.

ب) شناسایی توانائیها،علایق و نیازها ی کودکان .و پرورش آنها

3 امور کارکنان آموزشی :

کار و فعالیت هر نظام آموزشی مستلزم تامین افراد شایسته و واجد شرایط است . مدیران آموزشی با بهره گیری از شایستگی های فردی و تخصصی معلمان می توانند به پیشرفت فعالیتهای آموزشی و افزایش بازده مدارس کمک کنند .در ایفای وظیفه سر پرستی و هدایت کارکنان آموزشی ،مدیران باید از نفوذ و توانایی رهبری خویش بهره بگیرند. درتنظیم جدول ساعات کار ،تعیین دروس ،اجرای آزمونها و امتحانات ،با کادر آموزشی مشورت کنند و به موقع و بی طرفانه از کادر آموزشی ارزشیابی بعمل آورند.

4 روابط مدرسه و اجتماع :

نظام آموزشی به منظور تحقق اهداف چند بعدی جامعه برپا شده و مدارس در خدمت نیازهای اجتماع هستند. از این رو بر قراری ارتباط موثر میان مدرسه و اجتماع امری طبیعی به نظر می رسد.هدف از برقراری روابط بین مدرسه و اجتماع ،ایجاد اعتماد متقابل از طریق اطلاع رسانی به مردم درباره وضعیت کار مدارس است تا بدین وسیله حمایت آنان را برای حل وفصل مشکلات گوناگون مدارس جلب نمایند. مردم با کسب آگاهی بیشتر از اهمیت آموزش و پرورش به مشارکت در سرنوشت آموزشی  و تربیتی فرزندان خود تشویق می  شوندمدارس نیز متقابلا از نظرات و نیازهای مردم و اجتماع اطلاع یافته به تجدید نظر و تغییر در اهداف و برنامه های آموزش وپرورش ملزم می گردند.

5 تسهیلات و تجهیزات :

اجرای برنامه های آموزشی ایفای وظایف تدریس و تربیت و ارایه خدمات فرهنگی و بهداشتی به دانش آموزان مستلزم استفاده از تسهیلات و تجهیزات ویژه است . تهیه و تدارک این امکانات جزو وظایف مدیران آموزشی است دراین زمینه می توان به ساختمان و تاسیسات مدرسه ،زمین بازی ،آزمایشگاه و... اشاره کرد پیش بینی و تهیه و تدارک میز و نیمکت ،وسایل آموزشی ،ورزشی و بهداشتی آماده سازی ساختمان و کلاسها تامین آب وبرق و تلفن وسایر موارد مورد نیاز از جمله وظایف مدیران مدارس در طول سال تحصیلی است.

6 امور اداری و مالی :

ارایه خدمات آموزشی و فعالیتهای مدرسه منوط به اداره موثر امور و تامین منابع مالی و بودجه است . بنابر این اداره و سرپرستی موثر امور گوناگون مدرسه ،ثبت نام ،تقسیم کار با توجه به شرح وظایف کارکنان ،ابلاغ آیین نامه ها ،بخشنامه ها و دستورالعمل ها ،نظارت بر دفاتر و مدارک مدرسه و نگهداری از آنها،تامین منابع مالی مدرسه چه از طریق دولتی یا مردمی نیز از وظایف مدیران به شمار می رود.(علاقه بند1374)

 

منبع : راهبردهایی در مدیریت آموزشگاهی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:وظایف,مدیر ,آموزگار,معلم,مدرسه ,آموزش, پرورش,اولیا, ] [ 7 بعد از ظهر ] [ غلامقادر ملازاده ]
درباره وبلاگ

به وبلاگم خوش آمديد.نيازمند نظرات مفيد شما هستم. با سپاس : ملازاده
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 105
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 117
بازدید ماه : 960
بازدید کل : 256642
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1



............................


------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ---------------
کد اپلود عکس
................................................................
بک لینک فا