وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)

وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)
به اين وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان

تفاوت این دو روش به شرح زیر توضیح داده می شود:

1- در روشهای فعال تدریس ذهن انسان فعال در نظرگرفته می شود. به این معنا که هر مفهومی که با نظام مفاهیم ذهن تناسب داشته باشدجذب ذهن می شود واگرمتناسب نباشدجذب نمی گردد. همچنین کسب مفهوم نیز در یک فرایند فعال حاصل می گردد.باید تفکر آدمی مفهوم را درک کند.درمقابل این برداشت از ذهن،در تدریس غیر فعال ذهن یک چیز منفعل محسوب می شود.

2- در یادگیری فعال معلم شرایط را مساعد می کندو یادگیرنده با مشارکت خود یادمی گیرد.معلم راهنما و هادی جریان تدریس است.به عنوان مثال یادگیری موثراز طریق گروه بندی و روابط گروهی شکل می گیرد. معلم با شناخت فراگیران به گروه بندی آنان اقدام می نمایدو با هدایت فعالیت دانش آموزان امکان حصول هدفهای آموزشی را فراهم می سازد.

در یادگیری و تدریس غیر فعال این چنین نیست، یعنی معلم مخزن و منبع دانش فرض می شود و دانش آموزان ظروف خالی محسوب می گردند.معلم وظیفه دارد مطالب را به طور یکطرفه به دانش آموز انتقال دهد.

3- در یادگیری فعال مهارتهای ذهنی از قبیل فهم ، کاربرد، تجزیه وتحلیل و غیره تقویت می گردد. مهارتهای ذهنی محصول فعالیتهای ذهنی است. چون در تدریس فعال یادگیرنده فعالیت ذهنی و عملی می نماید، مهارتهای ذهنی تقویت می گردد. درتدریس غیر فعال دانش آموزان فعالیتی ندارندو صرفا شنونده هستند.

4- در تدریس فعال روابط بین گروهی تقویت می شود. دانش آموزان در گروههای مختلف فعالیت می کنندو از طریق بحث و گفتگو و تصمیم گیری در خصوص مباحث با استانداردهای گروهی و الگوهای رفتاری گروهع آشنا می شوندو دربروز رفتارهای مطلوب مهارت بدست می آورند. این ارتباط گروهی هم موجب افزایش علاقه و گرایش افراد به یادگیری می شودو هم مهارتهای اجتماعی را تقویت می کند.

در تدریس غیرفعال عمدتافرد محور است. یعنی هر کس به تنهایی فعالیت می کندو گاهی رقابت ، ستیز و تضاد بین افراد به وجود می آورد.چون هرکسی می خواهد اثبات کندکه بیش از دیگران مطالب معلم را حفظ کرده است . برخلاف تدریس فعال که گرایش به گروه و جمع را تقویت می کندتدریس غیر فعال فردگرایی را تشدید می نماید./م

ادامه دارد

منبع:صلاحیتهای حرفه معلمی نوشته دکترملکی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 10 دی 1390برچسب:روش تدریس , تدریس فعال , درس,کلاس, ] [ 6 بعد از ظهر ] [ غلامقادر ملازاده ]
درباره وبلاگ

به وبلاگم خوش آمديد.نيازمند نظرات مفيد شما هستم. با سپاس : ملازاده
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 76
بازدید ماه : 919
بازدید کل : 256601
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1



............................


------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ---------------
کد اپلود عکس
................................................................
بک لینک فا