وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)

وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)
به اين وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان

تاریخچه مدارس سیستان وبلوچستان

 

مدرسه احمدیه نخستین مدرسه ای است که در سیستان بر مبنای تعلیمات جدید آغاز به کار کرد. مدرسه ی مزبور در سال 1299 شمسی به همت سید محمد فرزان از دانش آموختگان مدرسه ی شوکتیه ی بیرجند بنیاد نهاده شد . در آن روزگار ،سیستان بخشی از ایالت خراسان بود.

در سال 1308 شمسی اولین مدرسه ی دخترانه ی سیستان و بلوچستان نیز در سیستان تاسیس شد. مدرسه ی مزبور که مدرسه ی نسوان نصیر آباد سیستان خوانده شده تا سال 1314 تنها مدرسه ی دخترانه سیستان وبلوچستان به شمار می رفت.

در سال 1316 با تصویب قانون جدید تقسیمات کشوری سیستان و دزد آب از خراسان ،و بلوچستان از کرمان جدا شدند و یک استان جدید به نام سیستان و بلوچستان را تشکیل دادند که شهر کوچک و نو پای دزد آب ،حکومت نشین مرکزی ،و زابل ،خاش ،ایرانشهر ،سراوان ،و گه (نیکشهر )حکومت های تابعه ی آن تعیین شدند.چابهار جزء بوشهر بود .حدود سه سال پس از انتخاب دزد آب به عنوان حکومت نشین مرکزی ،اداره معارف ( آموزش وپرورش فعلی )سیستان به دزد آب (زاهدان ) منتقل شد.

مدزسه ی سپه دزدآب

مدرسه ی سپه نخستین مدرسه ی جدید دزدآب است که دراسفند1299خورشیدی   برپا شد . این مدرسه توسط اشخاصی مانند حاج محمد رزاق زاده ،محمودزاده ،سبزواری و شماری دیگر از بازرگانان و کسبه ی ساکن دزدآب پایه گذاری شد.

اولین مدیر این مدرسه محمد موسی خزایی از اهالی سیستان بود که تا سال 1305 مدیریت مدرسه را بر عهده داشت.

 

مدرسه ی 17 دی زاهدان

در سال 1315 به همت سید علی تمدن خراسانی اولین مدرسه ی دخترانه ی زاهدان به نام 17 دی تاسیس شد که اولین مدیر آن هم بانو خدایی همسر علی خدایی مدیر مدرسه دولتی زاهدان در سال 1315 بود.

 

تاریخچه ی آموزش وپرورش خاش

اولین و قدیمی ترین مدرسه ی خاش مدرسه پهلوی است که در سال 1305 تاسیس شدو موسس آن عبدالله یگانه افشار معروف به شیخ عبدالله نفهام الاسلام بود.

دبستان مدرسه ی دخترانه خاش

از سال 1305 که مدرسه ی پهلوی خاش آغاز به کار کردتا سال 1318 مدرسه ی دیگری در این شهر تاسیس نشد.مدرسه ی مزبور ،تا اندازه ی زیادی نیاز تحصیلی پسران ساکن شهر را بر آورده می کرد اما برای دختران امکان تحصیل فراهم نبود . درسال 1318 مدرسه ی 17 دی خاش به همت سید علی تمدن خراسانی رئیس فرهنگ وقت سیستان وبلوچستان افتتاح شد که در سالهای نخست ، بیشتر دختران نظامیان در آن درس می خواندند اما دیگر ساکنان خاش به دلیل تعصبات ،علاقه ی چندانی به تحصیل دختران نشان نمی دادند که به تدریج این مشکل بر طرف شد .در سال 1357 دو باب کودکستان عیدو ریگی و کودکستان نو بنیاد و یک باب مهد کودک دولتی هم در خاش وجود داشته است.

 

 

تاریخچه ی آموزش وپرورش ایرانشهر

 

بن فهل ،(فلفهره ) یا همان پورای باستان که بعدها به چهره (فهرج) آوازه یافت در سال 1309 ایرانشهر خوانده شد.

مدرسه ی کوروش ایرانشهر

 

قدیمی ترین مدرسه ی ایرانشهر ،مدرسه ی کوروش است که در سال 1308 خورشیدی به همت سرهنگ محمد خان نخجوان فرمانده ی وقت تیپ خاش تاسیس شد. ایرانشهر جمعیت کمی داشت از این رو شمار دانش آموزان گاه بسیار کاهش می یافت و حتی یک بار به هفت نفر رسید .

 

سراوان

 

مدرسه ی داورپناه نخستین مدرسه ی جدید منطقه ی سراوان است که در سال 1307 خورشیدی به همت امان الله جهانبانی امیر لشکر شرق ،تاسیس و به یاد مرحوم سرهنگ باقرآقاخان داورپناه نام گذاری شد . تا سال 1318 مدرسه ی داورپناه تنها مدرسه ی موجود در سراوان بوده است.

چابهار

نخستین مدرسه ی چابهار دبستان شاپور است که در سال 1306 خورشیدی تاسیس شد . مدرسه ی مزبور یک سال پس از افتتاح مدرسه ی پهلوی خاش  قدیمی ترین مدرسه ی بلوچستان بر پا شد و از لحاظ قدمت ،دومین مدرسه ی منطقه ی بلوچستان به شمار می رود.

 

منبع :

تاریخچه ی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان


نظرات شما عزیزان:

محمد نارويي
ساعت23:48---21 مرداد 1391
باسلام وعرض ادب از رئيس خودم وقبولي طاعات

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:آموزش و پرورش ,تاریخچه , سیستان , بلوچستان , سراوان, چابهار,فهره, ] [ 8 بعد از ظهر ] [ غلامقادر ملازاده ]
درباره وبلاگ

به وبلاگم خوش آمديد.نيازمند نظرات مفيد شما هستم. با سپاس : ملازاده
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 870
بازدید کل : 256552
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1



............................


------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ---------------
کد اپلود عکس
................................................................
بک لینک فا