وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)

وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)
به اين وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان

1- روابط و نظام ارزشي خانواده: مهمترين عامل موثر در شكل گيري نگرش   دانش آموز نسبت به تحصيل ،خانواده است. اين كه والدين با دانش آموز و درس و تحصيل او چگونه بر خورد كنند و از الگوهاي تربيتي خود براي چه نوع رفتارهايي ارزش قايل مي شوند، يكي از اجزاي اساسي در شكل گيري نگرش دانش آموز نسبت به تحصيل است .چنان چه نگرش خانواده نسبت به مدرسه، معلمان و درس منفي باشد و يا بين آن چه مي گويند و آن چه عمل مي كنند تفاوت داشته باشد، طبيعي است كه به تدريج فرزند آنها نيز نگرش منفي به درس و تحصيل پيدا خواهد كرد. در موارد بسياري علت افت تحصيلي و يا شكست تحصيلي به وجود اين گونه نگرشهاي منفي، تضادها و مساعد نبودن شرايط خانواده از نظر عاطفي و رواني بر    مي گردد.

مهمترين نقشي كه والدين در زمينه پيشرفت تحصيلي فرزندان مي توانند داشته باشند، ايجاد محيطي آرام و مساعد براي مطالعه و انجام تكاليف است. مطالعه و انجام تكاليف نيز مانند كارهاي ديگر در هر شرايطي قابل انجام است، ولي بايد توجه داشت كه ياد گيري در شرايطي، بهتر صورت مي گيرد كه در آن محيطي آرام باشد و محركهاي مزاحم از جمله تلويزيون ، بازي با ساير كودكان و سر و صداهاي ديگر كمتر باشد.

غني كردن محيط خانواده از ديگر طرقي  است كه والدين مي توانند در پيشرفت تحصيلي فرزندان خود نقشي داشته باشند. والدين مي توانند به جاي خريد اشياي غير ضروري براي دانش آموزان ، كتابهاي كمك درسي و وسايل كمك آموزشي تهيه كنند تا از اي طريق هم دانش آموزان اوقات فراغت خود را به خوبي بگذرانند و هم به يادگيري آنها كمك شود.

2-فقر مالي خانواده : يكي از عوامل مهم در افت تحصيلي كودكان به خاطر فقر مالي خانواده است كه به طور غير مستقيم بر پيشرفت درسي موثر است. محروم ماندن از غذاي سالم و كافي  و نداشتن استراحت لازم به علت فعاليتها و كارهاي غير درسي براي جبران فقر مالي موجب عقب ماندگي درسي مي شود.

به طور كلي محروميتهاي محيطي و كمبود محركهاي رشد ذهني و اجتماعي از عوامل مهم در افت تحصيلي است. درصد قابل توجهي از كودكاني كه به طور جدي دچار افت تحصيلي شده از خانواده هايي هستند كه از گروه اقتصادي و اجتماعي          فوق العاده  پايين بوده و با فقر اقتصادي و فرهنگي مواجه هستند از انگيزه تحصيلي بسيار اندكي بر خور دارند.

3-فقر فرهنگي و بي سوادي يا كم سوادي والدين :  محروميتهاي محيطي شرايط حاكم بر جامعه نيز در تبلور انگيزه هاي رشد و پيشرفت يا افت تحصيلي دانش آموزان نقش به سزايي دارد.

4- فقدان والدين

5-وجود مشاجره و ناسازگاري ميان والدين

6-نحوه ارتباط دانش آموز با برادران  و خواهران  خود     

علاوه بر موارد فوق بدون ترديد افت تحصيلي در شرايط بحراني مانند وقوع حوادث طبيعي پي در پي، وجود فشار هاي اقتصادي ، بي ثباتي اجتماعي ناآرامي ها و جنگ و  ...بيشتر مي شود

اگر در خانواده ها بيشتر افراد همواره مشغول مطالعه باشند دانش آموز به مطالعه رو آورده و از لحاظ درسي پيشرفت خواهد كرد بر عكس اگر آنها فعاليتهاي ب فايده داشته باشند به تدريج ممكن است كودك از آنها الگو گرفته و به عقب ماندگي درسي گرفتار شود .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 7 بهمن 1390برچسب:افت تحصيلي ,معلم ,دانش آموز,مدرسه ,والدين, ] [ 4 بعد از ظهر ] [ غلامقادر ملازاده ]
درباره وبلاگ

به وبلاگم خوش آمديد.نيازمند نظرات مفيد شما هستم. با سپاس : ملازاده
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 63
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 918
بازدید کل : 256600
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1



............................


------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ---------------
کد اپلود عکس
................................................................
بک لینک فا